Om oss

Ut på tur i skog og mark, ja det er livet; ikke sant? Vi lærer mye om naturen, fugler og dyr, og har mye kunnskap om gårdens mange kyr. Gårdens syklus følger vi, og lærer av bonden hvordan ting skal bli. Vi steller og fòrer barnehagens dyr, og lærer å ta ansvar for både "jeg" og "vi". Vi kan mye om stort og smått, som gjør oss til kunnskapsrike små’folk. Vi handler ut fra egne erfaringer, og prøver ut det meste, og finner fort ut hva som er det beste. Et yrende fellesskap med humor i hverdagen, gjør at både voksne og barn trives i barnehagen.

Hos oss starter dagen i grillhuset der spiser vi medbrakt matpakke.
I grillhuset kan vi søke ly om kulden biter, eller for å få tørket opp
våte klær. Der har vi plass til å utfolde oss med aktiviteter som spill, maling,
tegning, eventyr og sang.

I skogen bak Bukkebu har vi klatrestativer, bålplasser
og flere faste turmål. Vi har naturen tett rundt oss og vi har blant annet hatt
besøk av både røyskatt, ekorn, elg og rådyr. Skogen byr også på spennende
turmål som vi benytter oss av.
På gården får barna kunnskap og nærhet til dyr. De lærer om dyrenes språk og hvordan barna skal skape
trygghet til dyr, samt motoriske utfordringer som naturlig flettes inn i et
aktivt gårdsmiljø.

Barna får være med på stell av kyr, , sauer og hester. De får delta på foring, og fliing
ukentlig. Barna har kunnskap om naturens gang, og får delta ved både slakting og
fødsler på gården. De største barna har egne fjøsgrupper der de er med bonden på
fjøsstell.

Skolestarterne har skolestarterklubb en gang hver uke hvor de holder
på med skoleforberedende aktiviteter.

Vi har fokus på at personalressursen skal brukes mest mulig
sammen med barna. Derfor har personalet 7,5 timers arbeidsdag, der de spiser
maten sin sammen med barna. Da blir dagen lite oppstykket og det er enklere å
gjennomføre aktiviteter sammen med barna. Våre medarbeidere har et svært lavt sykefravær.